Båtklubbens nya sjöbod överklagas.

Spolplatta och ny sjöbod. Det lilla vita huset som förr tjänstgjort som fryshus ska rivas. På platsen är det tänkt att byggas en större sjöbod. Bild: Pernilla Dahnberg

Foto:
Pernilla Dahnberg

Båtklubbens nya sjöbod överklagas

Glommen.Glommens båtklubb har fått bygglov för en spolplatta och en ny sjöbod i hamnen. Men grannarna tycker att huset blir alldeles för stort.

Publicerad 6 augusti 2014 Uppdaterad 6 augusti 2014

Glommens båtklubb ska bygga en spolplatta för rengöring av båtar i hamnen. I samband med detta har man även sökt och fått bygglov för att bygga en 5,5 meter hög sjöbod på 60 kvadratmeter.

Boden ska byggas i samma stil som de nyare sjöbodarna längre bort i hamnområdet och ska innehålla bland annat driftsrum, förråd, tre toaletter och två duschar samt en möblerbar övervåning.

Två av grannarna i området anser nu att det tänkta huset blir alldeles för stort och har överklagat beslutet.

I det ena överklagandet föreslås att den kommunala toalettbyggnaden i hamnområdet i stället rustas upp med flera toaletter och duschar för att kunna användas av turister och gäster. På så sätt skulle båtklubben kunna bygga en mindre byggnad för pump och förråd, menar grannen.

Grannarna menar också att båtklubbens nya bygge skulle avvika för kraftigt från de intilliggande sjöbodarna i storlek, och därmed förfula entrén till hamnområdet.

Båtklubbens ordförande Ragnar Hällstorp är oförstående till invändningarna.

– Vi har övervägt alternativet att bygga en sjöbod i stil med de andra intill, men det anses vara en bättre lösning att den ska gå i stil med de nybyggda bodarna längre bort, säger han.

Staffan Gustafsson