Gästhamnen

Kommer du ute från havet är det bara att gå rakt in i hamnen. Kommer du från norr eller söder så gå inte för nära stenreven utanför Morups Tånge fyr eller utanför Glumudden. Går du för nära grundar det upp snabbt.

Förtöjning: Fasta gästplatser finns på andra potonbryggan.  Pålar (rödagröna skyltar!) finns på insidan av norra stenpiren.

Hamndjup: cirka 2,5 meter, i trålarbassängen cirka 4 meter

Glommen har under många år varit en hamn där man övernattat på sin färd mot norr eller söder längs den svenska västkusten. Efterhand som vårt samhälle börjar växa till och hamnen blir allt bättre hoppas vi också att Glommen ska kunna besökas för sin egen skull. Servicen har på senare år också förbättrats avsevärt.

Det går att ha det riktigt trevligt när man ligger i Glommen. Skulle det vara något du behöver hjälp med eller vill fråga om så tveka inte att ta kontakt med någon i hamnen. Det finns oftast någon av våra medlemmar på plats eller ring till någon av dem som du hittar telefonnumret till här, eller på anslagstavlan i hamnen.

Glommen – en utpost i havsbandet

Ute på den vindpinade udden vid Glumstenen kan du känna sambandet med historien om du står där och tänker på att här landsteg de norska vikingarna år 1061. Kan du föreställa dig det? Visst är det fantasieggande att göra ett försök att se historien framför sig. I Glommen befinner du dig på en plats som länge har livnärt både fiskare och bönder på vad hav och mark har kunnat ge.
Stämningen en sommarkväll när solen sakta sänker sig i väster är fulländad.

Service

Samtidigt som du betalar din hamnavgift får du också en kod till kodlåset på den lilla byggnaden ovanför hamnen där det finns både toaletter och dusch. Behöver du handla livsmedel så går du upp ca: 300 meter i samhället till Handlaren. Vill du ta bussen in till Falkenberg så har vi bussens hållplats och tillika vändplats jämte Handlaren.

• Dusch och Toalett i hygienbyggnaden ovanför gästhamnen.
  • Elektricitet och Färskvatten, på bryggorna.
  • Kafé och restaurang,  Glommens Fiskekrog i Fiskebyn ca: 100 meter från hamnen.
  • Glommens Pizzeria finns i hamnen.
  • Livsmedel, hos Handlaren i Glommen.
  • Trailerramp, i östra delen av hamnen, årskort gäller

Hamnvärden nås på 079 07 55 727 (15/5 – 15/9)

Ansvarig för gästhamnen är: Eva-Lena Edlund

Hamnansvarig/båtplatser/bryggor : Christer Nilsson 070-689 61 01