Stopp för populär husbilsplats i Glommen.

Populärt. Glommens hamn har varit en populär uppställningsplats för husbilar. Nu stoppas det av grannar och kommunen. Bild: Pernilla Dahnberg/arkiv

Foto:
Pernilla Dahnberg

Stopp för populär husbilsplats

Glommen.De senaste åren har det blivit alltmer populärt att ställa sin husbil i Glommens hamn. Men nu kan det vara slut med den saken.

Publicerad 7 augusti 2014

Det har återigen varit flitigt med husbilsbesök i Glommens hamn under sommaren. Ryktet tycks ha spridit sig om den fina platsen att slå läger på, och det fina sommarvädret har sannolikt också gjort sitt.

Men alla är inte lika nöjda med besökarna. Nyligen gjordes en anmälan till kommunens bygglovsnämnd från ett stort antal fastighetsägare i området. De anser att det bedrivs olovlig camping på platsen och begärde att kommunen ska göra ett tillsynsbesök.

Morgonen därpå var också bygglovschefen Lars Larsson på plats, och mycket riktigt stod 25 husbilar parkerade på platsen. Därefter har även Räddningstjänsten varit på besök, men de har inte haft någonting att anmärka på husbilsbesökarna ur säkerhetssynpunkt.

Till saken hör att Glommens båtklubb förra året ansökte om att få anordna en organiserad uppställningsplats för husbilarna i hamnen. Man fick också bygglov för detta – men bygglovet överklagades av grannarna och upphävdes av länsstyrelsen.

Trots detta har alltså husbilarna fortsatt att komma till hamnen, och båtklubben har tagit ut en serviceavgift för de besökare som velat utnyttja klubbens faciliteter. En frivillig avgift, menar båtklubben.

Kommunen har nu bestämt sig för att sätta upp förbudsskyltar på platsen. Marken där husbilarna står ägs av kommunen, men arrenderas av båtklubben.

Staffan Gustafsson